琄 Kayt Formu
 

Videolarımız
Etkinliklerimizden görüntüler...

Eğitim Kadromuz
Profesyonel Eğitmenlerimizi daha iyi tanıyalım...

Teşekkür Mektupları


ANKET

LİNKLER
Bahçelievler Rehberlik Araştırma Merkezi
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme

 

 
ASPERGER SENDROMU

  Asperger sendromunda, tipik olarak otistik 癟ocuklarda g繹r羹len sosyal iliki ve iletiim sorunlar覺n覺n yan覺 s覺ra dar ilgi alan覺 g繹r羹l羹r. ok s覺n覺rl覺 konularda ve dar 癟er癟eveli alanlarda derin bilgilere sahiplerdir, bu nedenle bu 癟ocuklara "k羹癟羹k profes繹r" yak覺t覺rmas覺 yap覺l覺r. Otizmden farkl覺 olarak zaman覺nda konumaya balarlar; a覺r覺 bilgi癟lik ve el becerilerinde 繹zel sorunlar g繹r羹l羹r. Bu 癟ocuklar normal veya 羹st羹n zekaya sahiptirler. Mekanik oyuncaklara 癟ok d羹k羹nd羹rler ve ilgi alan覺 dar olan insanlarla daha iyi yak覺nl覺k kurarlar. Ama癟s覺zca bir tak覺m nesneleri toplayabilirler, 繹z bak覺m sorunlar覺 yoktur. Erikinlikte ise, kurallara s覺k覺ca bal覺, souk ve mesafeli insanlar olarak tan覺n覺rlar. Bu 癟ocuklar覺n sosyal hayat覺nda, genelde bir tane 癟ok yak覺n arkadalar覺 vard覺r ve bu kiinin de s覺kl覺kla dar, k覺s覺tl覺 ilgi alanlar覺 vard覺r.

   Duygusal hayat覺nda hep ak覺lc覺 ve heyecans覺z yorumlamalara sahiptir, davran覺 sorunlar覺 g繹r羹lebilir, jest, mimik ve v羹cut dilini kullanmada sorunlar覺 vard覺r. Bu sendromda genetik iliki s覺kl覺kla baba ve oul aras覺nda kurulur. Otizm ve Asperger Sendromu birbirine d繹n羹ebilir bir nitelik ta覺r.

   Asperger Sendromu'nun klinik 繹zellikleri 繹yle s覺ralanabilir: normal dil geliimi, normal zeka ve hatta bazen 羹st羹n zekaya sahip olma, beceriksizlik, bilgi癟癟e, ders veriyormu gibi konuma tarz覺, antisosyal iddet i癟eren davran覺. G繹r羹lme s覺kl覺覺 1000'de 1'dir. Erkeklerde 2-4 kez daha fazlad覺r. Tan覺 genelde 5 ya civar覺nda konabilir. Dikkat eksiklii - Hiperaktivite Sendromu ve depresyonla e zamanl覺 g繹r羹l羹r. zellikle dede ve babalarda ailevi ge癟i g繹r羹l羹r.

   Asperger sendromu ile y羹ksek ilevli otizm 羹zerinde de arat覺rmac覺lar覺n tam anlaamad覺klar覺n覺 g繹r羹yoruz, ancak bug羹nk羹 verilere g繹re; y羹ksek ilevli otizmin normal akademik zekal覺 (matematik-mant覺k-dil) ve konuan kiilerde g繹r羹ld羹羹n羹 ve otizmin 繹n planda olduunu, asperger sendromunda ise otizmin geri planda gizlenip, kiilik 繹zellikleri olarak g繹r羹ld羹羹 ve bu nedenle de belirlenmesinin zorluu s繹z konusu oluyor.
   Otizm i癟in verilen belirtiler ile otizmli kiilerin 羹niversite eitimi g繹rmesi ve konferanslar verebilmesi olanaks覺z gibi g繹r羹lebilir. On y覺l 繹nce hafif otizm, y羹ksek ilevli otizm yada asperger sendromu hakk覺nda yayg覺n ve sal覺kl覺 bilgi yoktu. O zaman otizm hakk覺nda bildiklerimiz; otizmli kiilerin g繹zle g繹r羹n羹r derecede engelli olmas覺 idi ve belli 繹l癟羹lere uymas覺 gerekiyordu. Bunlar覺n en ba覺nda gelen 繹l癟羹, otizmli kiinin g繹z konta覺 kurmamas覺 idi. K覺sa bir s羹re 繹nceye kadar otizm tan覺s覺 konulurken 癟ocuktaki belirgin baz覺 繹zellikler 羹zerinde duruluyordu. Oysa bug羹n g繹z konta覺 kuramayan a覺r otizmli kiilerin yan覺 s覺ra, otizmin zorluklar覺n覺 癟eken ama g繹z konta覺 kurmaktan ka癟mayan kiiler de g繹r羹yoruz.

   Aa覺 yukar覺 son on y覺lda yap覺lan arat覺rmalar ve 癟ocuklar覺n gelimelerinin ileri yalara kadar takip edilmesi ile bug羹n kesin konuulabilen sonu癟lara ula覺ld覺覺n覺 g繹r羹yoruz. Arat覺rmac覺lar yeni domu bebeklerin filmlerini 癟ekip daha ileride eer aralar覺nda otizmli olan 癟覺karsa, 繹nceki geliimine bakarak, otizmi erken yakalayabilmek amac覺n覺 g羹den 癟al覺malar yap覺yorlar. Otizmi g繹r羹n羹r hale gelmeden 繹nce belirlemek m羹mk羹n m羹, m羹mk羹n ise hangi davran覺 ve durumlarda yakalamak m羹mk羹n? Bu sorular覺n cevaplar覺 arat覺r覺lmaktad覺r.
  
   Normal geliimde 癟ocuk 癟evresini anlamaya ve yorumlamaya balad覺ktan sonra (3 ya civar覺) 癟evreyle uyum salamaya balar. Taklit yoluyla s繹zleri ve hareketleri tekrarlayan 癟ocuk 4 ya civar覺nda 癟evresine uyum salam覺 olduu d羹羹n羹lebilir. Eer 6 ya覺ndaki bir 癟ocuk hala 2 ya覺ndaki 癟ocuun duygusal tepkilerini g繹steriyorsa (繹rn; k覺z覺nca eline ge癟eni yere at覺yor, her akl覺na geleni -6 ya olarak- akl覺n s羹zgecinden ge癟irmeden s繹yl羹yor, bakalar覺n覺n ne d羹羹nebilecei 羹zerinde yorum yapm覺yor veya yorumlar覺n覺 bo veriyorsa) 癟ocuun eitimi 羹zerine ihtimam g繹stermek gerekecektir. Bu davran覺lar a覺r otizm anlam覺nda otizmi yans覺tmad覺覺 i癟in ana baba ve 癟evre otizm ihtimali 羹zerinde durmaz. ocuk ancak g繹zle g繹r羹l羹r ve normal geliim d覺覺nda a覺r zorluklar ya覺yorsa ana baban覺n ve 癟evrenin dikkatini 癟eker. Daha 繹nceleri; g繹z konta覺 kurmayan, konuamayan, kendi d羹nyas覺nda yaay覺p iletiim kurmayan, arkada覺 olmayan ve bunun gibi a覺r otistik davran覺lar g繹steren 癟ocuk i癟in "otistik" deniliyordu. Tabii bug羹n hala bu seviyede olan 癟ocuklar覺m覺z var. Ancak arat覺rmalar覺n ilerlemesi ile hafif otizmin san覺ld覺覺ndan daha fazla olduu d羹羹n羹l羹yor. Bu d羹羹nceyi yetikin psikiyatrisinde kar覺la覺lan olaylar pekitirmektedir. ocuk ve gen癟 psikiyatrisinde kefedilmeyen 癟ocuklar覺n ileride yetikin psikiyatrisinin yard覺m覺na gerek duyduunu g繹r羹yoruz. Otizm konusunda tecr羹beli bir psikiyatrist; yetikin hastas覺n覺n, 癟ocukluk ve gen癟lik y覺llar覺 hakk覺nda bilgi edindii zaman hafif otizmin belirtilerini g繹rebilir. 羹nk羹 a覺r otizmli kiinin 癟ektii zorluklar ile hafif otizmli kiinin 癟ektii zorluklar temelde ayn覺d覺r, tek fark 癟ekilen zorluktaki seviye fark覺d覺r.

   ocuuna otizm (ve belki dikkat eksiklii, a覺r覺 aktiflik ve motor hareketleri bozukluu da beraber olmak 羹zere) tan覺s覺 ihtimali ile beklenen d繹nemde ana babalar, 癟ocuklar覺n覺n her davran覺覺n覺 inceleyerek hangi belirtilerin var ve hangilerinin yok olduu 羹zerinde durur. ocuklar覺n deiken olduu g羹nler hesaba kat覺l覺rsa ana baba i癟in 癟ocuunu tan覺mak iyice zorla覺r. ocuun bir g羹n otizmli olduuna karar verilirken, ertesi g羹n 羹pheyle birlikte bir umut belirebilir.

 



 
     
 
Duyurular
 
     

Yararlı Bilgiler
Otizm nedir ?
Otizm ile Yaamaya Balamak?
Zeka Problemleri
renme G羹癟l羹kleri
Kekeleme
Fonolojik Bozukluk
Bedensel Engel
fke N繹betleriyle Baa 覺kmak
Pasif-Agresif Kiilik Bozukluu
Zihinsel Engellilerde Aile Eitiminin nemi
Mental Reterdasyon (zihinsel gerilik)
Disleksi
Down Sendromu
Zihinsel z羹rl羹 Bireyin zellikleri
Asperger Sendromu
A覺r覺 Hareketlilik (hiperaktivite)
Cerebral Palsy (beyin felci)
Rett Sendromu
Epilepsi (sara)