Ín Kayřt Formu
 

Videolarımız
Etkinliklerimizden görüntüler...

Eğitim Kadromuz
Profesyonel Eğitmenlerimizi daha iyi tanıyalım...

Teşekkür Mektupları


ANKET

LİNKLER
Bahçelievler Rehberlik Araştırma Merkezi
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme

 

 
MENTAL RETERDASYON (zihinsel gerilik)

  Mental reterdasyon do─čumdan ├Ânce embriyonun geli┼čiminde, do─čum s─▒ras─▒nda ya da do─čum sonras─▒nda ├že┼čitli nedenlerle merkezi sinir sisteminin etkilenerek ├žocu─čun fiziksel, bili┼čsel, sosyal ve duygusal geli┼čim alanlar─▒nda kal─▒c─▒ bir duraklama ya da gerileme sonucu ya┼č─▒tlar─▒ndan gerilik olu┼čturan durumdur. ├çocu─čun i┼člevselli─či ortalaman─▒n ├Ânemli ├Âl├ž├╝de gerisinde olabilir. Mental reterdasyonun yayg─▒nl─▒─č─▒ % 1 kadar g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. Erkeklerde k─▒zlara oranla iki kat daha s─▒k g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.

   Y├╝ksek sosyo-ekonomik d├╝zeye oranla, d├╝┼č├╝k sosyo ekonomik d├╝zeyde ki ailelerin ├žocuklar─▒nda hafif derecede zeka gerili─či daha fazla rastlanmaktad─▒r. Ayn─▒ durum ileri derecede zeka gerili─či olan ├žocuklar─▒n aileleri i├žin ge├žerli de─čildir. Ortalaman─▒n alt─▒nda entelekt├╝el i┼člevsellik belirgin bir tan─▒d─▒r. Bu entelekt├╝el i┼člevsellik bir ya da daha ├žok standart, bireysel olarak uygulanan zeka testlerinin de─čerlendirilmesi ile elde edilen zeka b├Âl├╝m├╝ olarak tan─▒mlan─▒r. Ba┼člang─▒├ž ya┼č─▒ 18ÔÇÖin alt─▒ndad─▒r.

   Tan─▒: A┼ča─č─▒da say─▒lan alanlardan en az ikisinde o s─▒rada ki uyum i┼člevinde e┼č zamanl─▒ yetersizlikler ya da bozukluklar olmas─▒ gerekmektedir.
   ÔÇó ─░leti┼čim
   ÔÇó Kendine bak─▒m
   ÔÇó Ev ya┼čam─▒
   ÔÇó ─░┼č
   ÔÇó Toplumsal ve ki┼čisel aras─▒ beceriler
   ÔÇó Toplumun sa─člad─▒─č─▒ olanaklar─▒ kullanma
   ÔÇó Kendi kendini y├Ânetip y├Ânlendirme
   ÔÇó Okulla ilgili i┼člevsel beceriler
   ÔÇó Bo┼č zamanlar
   ÔÇó Sa─čl─▒k
   ÔÇó G├╝venlik

   Hafif Mental Reterdasyon: IQ puanlar─▒ 70 ile 50 ÔÇô 55 aras─▒nda olan ├žocuklard─▒r. E─čitilebilir olarak tan─▒mlan─▒r. Genel mental reterde evreninin %85ÔÇÖini olu┼čturan bu grup ileri ya┼člara kadar fark edilemeyebilir. Okul ├ža─č─▒nda akademik ├žal─▒┼čmalarda ├žocu─čun mental reterde oldu─ču g├Âr├╝lebilir. ├ľzel e─čitimle ilkokulu bitirebilirler. ├ço─ču becerisini, toplumsal ve konu┼čma yeteneklerini okul ├Âncesi y─▒llarda kazanabilirler. Motor bozukluklar─▒ ya yoktur ya da ├žok azd─▒r. Toplumsal ve mesleki yetenekleri eri┼čkin ya┼člarda geli┼čebilse bile, ola─čan d─▒┼č─▒ al─▒┼čmad─▒klar─▒ bir s─▒k─▒nt─▒ ile kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒nda deste─če gereksinimleri olur. E─čer uygun destek sa─član─▒rsa toplumsal s─▒k─▒nt─▒ ├žekmeden ya┼čarlar.

   Orta Mental Reterdasyon: IQ puanlar─▒ 50ÔÇô55 ile 35ÔÇô40 aras─▒nda olan ├žocuklard─▒r. E─čitilebilir bir grup olarak tan─▒mlan─▒r. ├ľzel e─čitim ile ikinci s─▒n─▒f d├╝zeyine kadar okuma yazma veya saymay─▒ ├Â─črenebilirler. Genel Mental reterde evreninin %10'unu olu┼čtururlar. ─░leri ya┼člarda baz─▒ kurallar─▒ ├Â─črenip uygulamakta zorluklar ya┼čayabilirler. Beceri istemeyen i┼člerde ├žal─▒┼čabilirler. Bak─▒ld─▒─č─▒nda ya┼čam boyu denetim gerekebilir.

   A─č─▒r Mental Reterdasyon: IQ puanlar─▒ 35ÔÇô40 ile 20ÔÇô25 aras─▒nda olan ├žocuklard─▒r. Sadece temel bak─▒m y├Ân├╝nden e─čitilebilen bir gruptur. Genel Mental reterde evreninin %3ÔÇô4 ├╝n├╝ olu┼čtururlar. Genel olarak ya┼čam boyu ba┼čkalar─▒n─▒n bak─▒m─▒na ihtiya├ž duyarlar. Baz─▒lar─▒ konu┼čmay─▒ ├Â─črenebilirler. Okul ├Âncesi e─čitimden yararlanabilirler. Do─čum an─▒nda veya do─čum sonras─▒ ilk g├╝nlerde fark edilebilirler. Organik etmenlerden kaynaklan─▒r.

   ─░leri A─č─▒r Mental Reterdasyon: IQ puanlar─▒ 20ÔÇÖnin alt─▒ndad─▒r. Basit y├Ânergeler ve a├ž─▒klamalar─▒ g├╝├žl├╝kle anlayabilirler. N├Ârolojik sorunlar─▒, duyu ve motor i┼člev bozukluklar─▒ dolay─▒s─▒yla hayat boyu yemeleri, i├žmeleri, temizlikleri ba┼čkalar─▒ taraf─▒ndan yapt─▒r─▒l─▒r.

   AAMR Mental reterdasyonun nedenlerinden en s─▒k olanlar─▒ 7 grupta toplam─▒┼čt─▒r.

   ÔÇó Bula┼č─▒c─▒ hastal─▒klar ve geli┼čimi engelleyecek zehirlenmeler
   ÔÇó Yaralanma ve fiziksel etkiler
   ÔÇó Metabolizmada bozukluk veya beslenmede bozukluk
   ÔÇó N├Ârolojik hastal─▒klar, beyin i┼člev bozukluklar─▒
   ÔÇó Gebelik d├Ânemindeki bozukluklar
   ÔÇó Genetik fakt├Ârler ( Kromozom anormallikleri)
   ÔÇó ├çevresel etmenler

   Davran─▒┼č ve ki┼čilik ├Âzelli─či ile bakacak olursak, sadece mental reterdasyona ba─čl─▒ davran─▒┼č ve ki┼čilik ├Âzelli─či bulunamam─▒┼čt─▒r. Baz─▒lar─▒ sakin bir mizaca baz─▒lar─▒ ise hareketli bir mizaca sahip olabilirler. ─░leti┼čim becerilerinde sorunlar ya┼čamalar─▒ onlar─▒ sinirli hareketlere itebilir. ├çocuk y─▒k─▒c─▒ ve sald─▒rgan hareketlerde bulunabilir.

   ├ľzellikle hafif ve orta derecedeki zeka geriliklerinde ├Âzel e─čitim ├Ânemli bir yer ta┼č─▒maktad─▒r. ├çocuk alaca─č─▒ ├Âzel e─čitimde, okuma yazma, basit hesaplar gibi i┼člemleri yapabildi─či gibi, basit i┼čleri de ├Â─črenebilir. ├ľzel e─čitim ├žocu─čun toplumsal uyum ve becerileri kazanmas─▒ i├žin ┼čartt─▒r.

 



 
     
 
Duyurular
 
     

Yararlı Bilgiler
Otizm nedir ?
Otizm ile Ya┼čamaya Ba┼člamak?
Zeka Problemleri
├ľ─črenme G├╝├žl├╝kleri
Kekeleme
Fonolojik Bozukluk
Bedensel Engel
├ľfke N├Âbetleriyle Ba┼ča ├ç─▒kmak
Pasif-Agresif Ki┼čilik Bozuklu─ču
Zihinsel Engellilerde Aile E─čitiminin ├ľnemi
Mental Reterdasyon (zihinsel gerilik)
Disleksi
Down Sendromu
Zihinsel ├ľz├╝rl├╝ Bireyin ├ľzellikleri
Asperger Sendromu
A┼č─▒r─▒ Hareketlilik (hiperaktivite)
Cerebral Palsy (beyin felci)
Rett Sendromu
Epilepsi (sara)